News

Skänk hela Telia till svenska folket!

ur Dagens Industri, 2000-05-26 Staten ska för närvarande bara sälja ut en fjärdedel av Telias aktier eftersom börsen förmodas inte kunna svälja hela Telia. Avsikten är att sälja ut resten av bolaget vid senare tidpunkter. Men varför inte genomföra hela privatiseringen omgående – genom att dela ut resterande aktier gratis till medborgarna, som genom skatter och…

Läs mer

Marknadslagar gäller även i nya ekonomin

ur VISION, 2000-05-17 Vi börjar lära oss att Internet är fantastiskt, men att möjligheten att tjäna pengar ändå styrs av marknadsdagarna. Det är bra att man skär bort ett eller annat moment i distributionen. Men man skär ju också bort den viktigaste plusposten i traditionell handel, nämligen den att kunden själv tar sig besvär att…

Läs mer

Från persondator till datorperson

ur Dagens Industri, 2000-03-25 När företrädare för den nya ekonomin talar om konsumentmakt, låter det som en 1900-talsidyll. Internet ska ge makt åt kunden att välja och vraka mellan leverantörer. De som inte levererar kvalitet väljs obönhörligen bort. Kunden ska också få varorna betydligt billigare genom att köpa direkt från tillverkaren utan mellanhänder. Samma idé…

Läs mer

Högkonjunktur + teknik = den nya ekonomin

ur VISION, 2000-03-23 Peppe Engberg har tyvärr sällat sig till charlatanerna kring den nya ekonomin (Vision 6/00). I en annars härlig notering om positiva trender inom den svenska ekonomin faller han för att med gillande citera managementkonsulten Sigurd Eltvik. I den nya ekonomin, säger Eltvik, flyttas fokus från de materiella till de immateriella värdena. Där…

Läs mer

Rapport från telefonens barndom

ur Dagens Industri, 2000-02-08 Telefonen kommer att revolutionera affärslivet. I stället för att resa över Atlanten i affärer kan alla föra interaktiva samtal när som helst. Kontakter med leverantörer och kunder kan ske omedelbart. Tidsplaner kan kontrolleras och ändras. Transporter kan övervakas och ändringar beordras timme för timme. Varje affärsman kan börja göra internationella affärer.…

Läs mer

Vem lurar vem?

ur Veckans Affärer, 1999-12-13 Det finns en märklig symbolik i svenska företagsnamn. Du minns väl Con Safe. Con betyder ju bedrägeri eller att bedraga på världsspråket och safe con borde ungefär översättas som bombsäkert bedrägeri. Som substantiv betyder dessutom con: straffånge, förbrytare, brottsling. Vad säger oss då dessa namn: ConNova (den nya bluffen?), Concordia (bedrägeri…

Läs mer