Erik Åsbrink, du behöver min hjälp!

ur VISION, 2000-08-30

 

Erik Åsbrink, håhåjaja. Ännu en fantastiskt bra internetidé med klantigt genomförande.

När jag klickar på please become a Citizenyes kommer jag till ett vanligt e-postformulär. Vad ska jag göra sen? Inte särskilt användarvänligt om man vill bli medlem i något eller delta i en rörelse.

Det finns tydligen ingen företagsledning så jag går till sidan med styrelsemedlemmar. Internets största fördel är ju interaktiviteten. Och denna bör ju ha största betydelse för CitizenYes.

Finns där någon kontakt-adress. Nä, inte en enda person i styrelsen är kontaktbar. Jag försökte med download men fick en groteskt stor bild av dig. Det är pinsamt. Kolla själv!

Jag ger mig dessutom den på att det här brevet hamnar någonstan ute i cyber som så mycket annan epost. Jag erbjuder mig att hjälpa till att få stil på siten. Få den att fungera. För idén är ju förträfflig. Fast det blir otroligt svårt att administrera ett meningsfyllt utbyte mellan så många deltagare som det skulle kunna bli. Svårt, om man vill undvika att styra för mycket.

Och det kommer att bli ett hästjobb att få siten att betala sina kostnader. Men det kan ju också gå. Under förutsättning att siten får en användningsbar utformning kan jag också hjälpa att till med finansieringen som jag tycker bör kunna ske med erbjudanden till privatpersoner i stället för institutioner. Jag har själv finansierat två innovationsbolag genom emissioner till allmänheten.

Aapo Saask HVR, www.hvr.se